Voor velen is het ooit een droom geweest, het vliegen op een grote kist zoals een Boeing 737 of een Airbus A320. Hoewel de vraag naar piloten wereldwijd nog steeds toeneemt is het voor velen, waaronder ik ook mezelf reken, gebleven bij de droom. Het PPL brevet is helaas het hoogst haalbare geworden want op mijn leeftijd zit een carriere als commerciele vlieger er echt niet meer in.
Tegenwoordig zijn er echter volop mogelijkheden in een professionele simulator te stappen waarbij je het gevoel krijgt in een echte cockpit te zitten en een grote kist met 200 passagiers in de achterin de cabine te besturen. De komende tijd gaan we een aantal aanbieders van dergelijke simulatoren reviewen en als eerste was SIMFLYING uit Aalsmeer aan de beurt.
Bij SIMFLYING kun je terecht op de Boeing 737NG en de Airbus A320. Beide simulatoren kun je boeken vanaf 1 1/2 uur en kost € 160,-. De meest uitgebreide variant duurt 3 1/2 uur en kost € 320,- Bij het boeken kun je de volgende opties bij boeken :
- Een voorafgaande briefing van 30 minuten : € 35,-
- Een video van je vlucht : € 15,-
- Een boekje vooraf : € 10,-
De optie om een boekje (PDF file) voorafgaand aan je bezoek tegen betaling aan te bieden is nogal overdreven en zou in mijn beleving bij het maken van een boeking gratis verstrekt moeten worden. In ons geval hadden we een uitgebreide sessie van 3 uur geboekt met daarbij een voorafgaande briefing van 30 minuten. Ook de optie van de video hebben we gekocht. Later meer daarover.
SIMFLYING bevindt zich onder de rook van Schiphol in Aalsmeer. Het bedrijf bevindt zich in een pand op een klein bedrijven terrein en hoewel het even zoeken is, is het met de auto goed bereikbaar. Parkeren voor de deur kan een probleem zijn en opties zijn redelijk beperkt. Houdt daar rekening mee als je ernaar toe rijdt. De aankomst verliep nogal rommelig. De deurbel werkte niet (goed) en op de deur hing een briefje om op de deur te kloppen. Het duurde even maar na een paar keer "bonken" ging de deur na 1 1/2 minuut open en konden we naar binnen. Bij binnenkomst heb je een tafel met stoelen dat dienst doet als wachtruimte. Je kunt er desgewenst een bak koffie nemen. Op de begane grond staat de Boeing 737NG simulator. Op de eerste verdieping staat de geheel nieuwe Airbus A320 simulator die net een week operationeel was.
De ontvangst door onze gastheer, een ervaren A320 piloot en instructeur was zeer goed. De briefing vooraf bleek uiteindelijk meer een kennismakingsgsprek maar daar zijn wij zelf ook debet aan. De echte briefing was uiteindelijk erg kort en nadat we onze koffie hadden opgedronken was het tijd richting de simulator zelf te gaan. We nemen plaats en voordat we uberhaupt de stick in onze handen kunnen nemen krijgen we een zeer uitgebreide uitleg over de verschillende panelen die zich aan boord van een A320 bevinden. Een enorme leerzame uitleg voor zowel degenen die echt beginner zijn als voor de mensen die al wat meer weten over vliegen en wellicht thuis al wat uurtjes op de A320 in Flightsimulator gevlogen hebben.
Tijd voor het echte werk. We staan op schiphol en duwen de throttle vooruit. het vliegtuig komt in "beweging" en even later roept de instructeur V1. Tijd de stick voorzichtig naar je toe te trekken. Een paar seconden later volgt gear up en de hendel van het landingsgestel kan omhoog. We draaien eerste even warm met een rondje boven Nederland. Hoewel het een statische simulator is, krijg je bij het draaien van een bocht echt het gevoel dat je van koers veranderd en ook echt een bocht maakt. Qua graphics moet je overigens geen hoogstaande beelden te verwachten. Voor de flightsimmers die een goede grafische kaart hebben en regelmatig met FS2020 vliegen goed hierop voorbereid te zijn. Hoewel het grafisch dus minder is dan FS2020 maakt de cockpit zelf enorm veel goed. Tijd om terug te keren naar schiphol. Het mooie van een simulator is dat je met een druk op de knop in een andere wereld zit en voor we het weten vliegen op final runway 36R. Het landen is erg lastig. Bij het aanvliegen op de baan heb je constant het gevoel dat je te maken hebt met een flinke crosswind. Navraag leert dat dit te maken heeft met een parralex effect waardoor je constant het gevoel hebt in crosswind op de baan af te vliegen terwijl je in werkelijkheid gewoon recht vliegt. Een nadeel dat bekend is bij SIMFLYING en waaraan volgens zeggen hard aan gewerkt wordt. De 2e vlucht is een volledige gesimuleerde avond vlucht naar Heathrow. Ook hier doemt bij de landing het irritantie parralex effect weer op.
Conclusie :
Een geweldige ervaring mede dankzij de bevlogen instructeur die alle vragen die we hebben geduldig beantwoord. Een aanrader voor iedereeen die een beetje bij het gevoel wil komen in een echte cockpit te zitten en een Boeing of Airbus te besturen. Nadeel is het parralax effect dat zich met name bij start en landing voordoet maar waarvan je bij het vliegen zelf geen last hebt.
De video die we als optie erbij hadden besteld viel tegen en was feitelijk het geld niet echt waard. Bovendien kregen we een video toegestuurd met daarop ook beelden van andere klanten. Wellicht een vergissing maar niet zoals het zou moeten.
Zouden we er nog een keer naartoe gaan. Die vraag kunnen we zeker met een JA beantwoorden. De volgende keer de Boeing 737 maar pas op het moment dat ze het parralex effect hebben opgelost.
Andere blogs