Skip to main content


TYPE CERT AURA AERODe Franse vliegtuigbouwer Aura Aero heeft van de Europese luchtvaartautoriteit EASA het CS-23 typecertificaat verkregen voor hun tweepersoons toestel, de Integral R.

De Integral R maakte zijn eerste vlucht in juni 2020 op de luchthaven Toulouse-Francazal. Daarna volgde een uitgebreide certificeringscampagne, die op 8 november 2024 werd afgerond. Gedurende deze periode werden 250 vlieguren uitgevoerd, meer dan honderd technische documenten opgesteld, en ruim 12.000 pagina’s aan ondersteunende documentatie geproduceerd.

Het toestel, opgebouwd uit hout en koolstofvezel, is gecertificeerd voor kunstvluchten met een belastingslimiet van +8,5/-8,5 G. Het vliegtuig is uitgerust met een geïntegreerde ballistische reddingsparachute, crashbestendige stoelen en brandstoftanks. Met een spanwijdte van 8,78 meter, een hoogte van 2,46 meter en een lengte van 7,26 meter biedt de Integral R zowel robuustheid als functionaliteit.

Voor de aandrijving zorgt een Lycoming AEIO-390/A3B6-motor van 210 pk, waarmee een maximale snelheid van 210 kts (300 km/h) haalbaar is. Het toestel heeft een vliegbereik van 530 nm (1.111 km), een MTOM van 1.005 kg en een brandstoftankcapaciteit van 159 liter.

Nieuwe varianten in ontwikkeling
Naast de Integral R ontwikkelt Aura Aero momenteel de Integral S, een variant die in juli 2023 zijn eerste vlucht maakte. Dit model wordt aangedreven door een Lycoming IO-360-M1A-motor met een vermogen van 180 pk. De certificering van de Integral S wordt verwacht in de tweede helft van 2025, na afronding van de lopende vliegtestcampagne.

Daarnaast werkt Aura Aero aan de Integral E, een volledig elektrisch toestel aangedreven door een Safran EngineUS elektromotor. Dit model maakte op 3 december 2024 zijn eerste vlucht. Binnen twee jaar moet de Integral E gecertificeerd zijn. Het zal beschikbaar zijn in zowel een S- als een R-variant, waarbij de R-versie een staartwielconfiguratie heeft.
Toekomstige ambities met de ERA

Aura Aero richt zich ook op het grotere marktsegment met de ERA, een achtmotorig elektrisch vliegtuig. Dit toestel biedt plaats aan negentien passagiers of 1.900 kg vracht en bevindt zich in een vergevorderd ontwikkelingsstadium. Hiermee zet de Franse fabrikant een belangrijke stap in de richting van duurzame luchtvaart.

Website Aura Aero