Skip to main content

TMA7 en 8Verbeterde veiligheid voor naderend vliegverkeer Schiphol door luchtruimaanpassing

Op 13 juni 2024 is een deel van het luchtruim ten noorden van Schiphol aangepast zodat bij de nadering minder vaak een veiligheidsmelding in de cockpit klinkt. De wijziging voorkomt dat het zogeheten TCAS (Traffic Collision Avoidance System) een kliminstructie afgeeft aan commercieel verkeer, omdat er ander kleine luchtvaart in de omgeving is. Door de grenzen van het luchtruim voor landend verkeer richting Schiphol te verleggen en daarmee de afstand tussen vliegtuigen te vergroten, wordt dit voorkomen en hoeft de piloot niet onnodig in te grijpen. Dit verbetert de veiligheid van het vliegverkeer.

TCAS meldingen
zijn extra verstorend als toestellen naderen op de parallel gelegen Zwanenburgbaan en Polderbaan. Als een piloot die een landing inzet op de Polderbaan een verplichte kliminstructie krijgt van TCAS, door de nabijheid van bijvoorbeeld een sportvliegtuig, kan dat een TCAS melding geven in de cockpit van een toestel dat de Zwanenburgbaan nadert. Dit kan er tot leiden dat meerdere vliegtuigen moeten uitwijken. Dit verstoorde verkeersbeeld leidt tot extra werkdruk bij zowel de piloten en de luchtverkeersleiding. Per jaar zijn er gemiddeld zo'n 12 TCAS meldingen in dit gebied ten noorden van Schiphol die de aanpassing van het luchtruim noodzakelijk maken.
TCAS meldingen

TMA7In het Nederlandse luchtruim zijn twee soorten luchtvaart te onderscheiden, het commerciële verkeer dat begeleid wordt door luchtverkeersleiding en de kleine luchtvaart die op zicht vliegt. Het luchtruim was zo ontworpen dat deze twee soorten verkeer elkaar in de buurt van Schiphol verticaal tot 500 voet mochten naderen, wat leidde tot TCAS meldingen bij landend verkeer naar Schiphol. Deze deden zich vooral voor in het luchtruim ten westen en noorden van de Schiphol CTR 2 (control zone), waar het landend verkeer naar de Polderbaan op een hoogte van 2000 voet vliegt. Een klein toestel op 1500 voet hoogte kan dan voor een TCAS melding zorgen in het op Schiphol naderende toestel. Bij die melding krijgt de piloot de verplichte kliminstructie, waardoor de nadering moet worden afgebroken en het vliegtuig na een omleiding opnieuw de nadering moet inzetten.

TMA8Maatregel
Uit onderzoek van het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) blijkt dat bij een verticale afstand van 700 voet of meer geen TCAS RA meldingen ontstaan. Met de verandering van de CTR 2 (control zone), ten noorden van Schiphol, in een TMA 7 (Terminal Control Area), kan de kleine luchtvaart op een maximale hoogte van 1300 voet vliegen. Deze TMA 7 dekt het gebied waar de TCAS meldingen zich het meeste voordeden.

De Praktijk
Wil je de gebieden TMA-7 en TMA-8 zonder toestemming kruisen dan zul je als VFR vlieger op een hoogte van 1300 voet of lager moeten vliegen.  Hierbij de uitdaging dat je wel rekening moet houden met eventuele obstakels.  Vlieg je over kernen dan is de minimale hoogte bijvoorbeeld 1000 voet boven het hoogste obstakel binnen een radius van 600 meter van het vliegtuig.  Bereid je vlucht dus heel goed voor.  Dit geldt overigens voor alle vluchten die je maakt dus dat is niets nieuws. Kom je boven de 1500 voet dan heb je te maken met een luchtruimschending.  Zorg er overigens ook voor dat je amsterdam information uitluistert op 124.300 en je transponder op 7020 instelt.  Nog beter is dan je jezelf gewoon aanmeldt bij amsterdam information (of bij DutchMil op 132.350 in gebieden die onder controle staan van DutchMil) 

TMA7 SCHIPHOL

Aanvullende informatie

  • TCAS-meldingen worden veroorzaakt bij landend verkeer naar de Polderbaan en kunnen invloed hebben op landend vliegverkeer richting Zwanenburgbaan
  • De veiligheidsmaatregel heeft geen impact op de civiele verkeersstromen naar Schiphol (het ‘handelsverkeer’ richting Polderbaan en Zwanenburgbaan gaat niet anders vliegen)
  • De maatregel heeft uitsluitend invloed op het recreatieve en maatschappelijke verkeer (helikopters van politie en ambulance) dat hier op zicht vliegt (het zogenoemde VFR-verkeer).
  • VFR-verkeer wordt niet door de luchtverkeersleiding begeleid en vliegt zelf op zicht, waarbij er wettelijke richtlijnen zijn waar piloten zich aan moeten houden (bijv. afstand tot andere vliegtuigen, vermijden van dorpskernen, voldoende hoogte boven hoge gebouwen, windmolens etc.)