Skip to main content

TMA1Het tijdelijk gebied met beperkingen (TGB), is met een jaar verlengd. Het TGB was door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op 13 juli 2023 ingesteld voor het luchtruim onder de Schiphol TMA-1 (Terminal Control Area). Het TGB geldt nu tot en met 20 maart 2025. Voor dit TGB geldt dat binnen dit gebied een piloot verplicht is om de transpondercode 7020 te voeren en om de radiofrequentie 124.300 MHz van Amsterdam Information continu uit te luisteren.

Doel van het TGB is om luchtruimschendingen (airspace infringements) tegen te gaan. De ILT stelt het TGB in op verzoek van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en in samenspraak met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en belangenverenigingen van de general aviation (AOPA, KNVvL en NACA).

Uitluisterplicht
Met de TGB wordt onder de TMA-1 een Transponder Mandatory Zone (TMZ) met uitluisterplicht ingesteld. Amsterdam Information kan via de frequentie contact maken met de piloot als deze zonder toestemming van de luchtverkeersleiding ergens vliegt, waar deze toestemming verplicht is om de veiligheid van het vliegverkeer van en naar Schiphol te waarborgen. Hierdoor kan de luchtruimschending sneller worden opgeheven. Zo kunnen potentieel gevaarlijke situaties worden voorkomen, zoals het risico op botsingen, verstoringen van Schiphol-verkeer en problemen door de zuigkracht van grote vliegtuigen in de buurt (wake turbulence).

Niet vrijblijvend
De regels zijn niet vrijblijvend. Als Amsterdam Information geen contact kan maken met een piloot in de TMZ of als de transpondercode 7020 niet wordt gevoerd, dan is deze piloot in overtreding. De ILT en de Luchthavenpolitie kunnen dan handhavend optreden.
Uitzonderingen

De verplichtingen gelden niet voor zweefvliegtuigen, zeilvliegtuigen, schermvliegtuigen en paramotors. Ook uitgezonderd zijn VFR-vluchten die vanuit het oosten via de Mike-arrival naar luchthaven Lelystad (EHLE) vliegen, alsmede het lokale circuitverkeer bij vliegveld Hilversum (EHHV).

BRON : ILENT