Sportvliegtuigje maakt noodlanding op marken
Een Robin DR400 met registratie nummer F-BVDD is zaterdagavond heeft zaterdag avond rond 16.15 een noodlanding gemaakt op Marken. Voor zover bekend zijn de twee inzittenden ongedeerd. Wel zijn uit voorzorg ambulances en een trauma helikpter uitgerukt. Een verslaggever van NH was snel ter plekke en heeft foto's van het toestel in het weiland gemaakt. Van de noodlanding van het vliegtuig zijn op de websie van NHnieuws ook beelden te zien).
Wat de reden voor het maken van de noodlanding is geweest is nog onduidelijk. Volgens ooggetuigen hoorden zij een pruttelend geluid wat kan duiden op een motorstoring. Het vliegtuig was volgens ADSB gegevens opgestegen vanaf vliegveld Texel (EHTX). Het was op weg naar Breda International Airport (EHSE)
Het vliegtuig is van het type Robin DR-400 met een Frans registratienummer.
Het vliegtuig :
De Robin DR-400 is een populaire serie lichte sportvliegtuigen, ontworpen en gebouwd door de Franse fabrikant Avions Robin (nu bekend als Robin Aircraft). Het is een verbeterde versie van de eerdere DR-300-serie en staat bekend om zijn houten constructie, gestroomlijnde ontwerp en uitstekende vliegeigenschappen.
Enkele specificaties en prestaties van de Robin DR-400-108 Dauphin 2+2, waar F-BVDD onder valt:
Prestaties
- Kruissnelheid: ~175 km/u (95 knopen)
- Maximumsnelheid: ~200 km/u (108 knopen)
- Stall-snelheid (met flaps): ~83 km/u (45 knopen)
- Klimsnelheid: ~3,0 m/s (600 voet per minuut)
- Maximum hoogte: ~3.960 meter (13.000 voet)
Bereik en brandstofverbruik
Actieradius: ~800 km (430 nautische mijlen)
Brandstofcapaciteit: ~110 liter (ongeveer 29 gallon)
Brandstofverbruik: ~20 liter per uur bij kruissnelheid
Brandstoftype: AVGAS 100LL (Low Lead)
Eigenschappen
Vlieggemak:
Het toestel is zeer gebruiksvriendelijk en wordt vaak geprezen om zijn vergevingsgezinde vliegkarakteristieken, wat het geschikt maakt voor zowel beginners als ervaren piloten.
De "cranked wing" verbetert het zicht naar buiten, wat vooral handig is bij landingen en sightseeing.
Efficiëntie:
Het vliegtuig is relatief zuinig en heeft lage operationele kosten, wat het populair maakt bij vliegclubs en particuliere piloten.
Comfort:
De cockpit biedt een goed zicht naar buiten dankzij het lage vleugelontwerp en een cockpitkap die naar achteren opent.
Een flink aantal vliegscholen gebruikt de Robin DR400 als lestoestel.

Overig nieuws
-
Sportvliegtuigje maakt noodlanding op marken
-
ILT en Kiwa tekenen contract over luchtvaarttaken
-
2 doden en 19 gewonden bij crash in Californië
-
Aura Aero Integral R gecertificeerd.
-
LELYSTAD GESLOTEN VOOR ONDERHOUD
-
Vliegtuigje stort neer op A58 bij Rucphen
-
Crash bij Ederveen
-
Schiphol Luchtruimaanpassing
-
Tijdelijk gebied met beperkingen luchtruim Schiphol TMA-1 met een jaar verlengd
-
ILT onderzoek vluchtvoorbereiding
-
Vliegtuigje stort neer bij Spa
-
HAPPY NEW YEAR
-
SUNNY SWIFT
-
DIAMOND DA-42-VI VLIEGT VOOR HET EERST OP DUURZAME BRANDSTOF
-
EASA Light Website