Als bouwer van deze website wil ik graag aftrappen met mijn ervaringen als piloot.
Net als vele anderen had ik al op jonge leeftijd de droom piloot te worden. Een droom waar destijds (eind jaren zeventig begin jaren tachtig) een eind aan kwam toen ik als beginnende puber een bril moest gaan dragen. Mijn carriere ging een totaal andere kant op maar de droom om piloot te worden bleef altijd latent aanwezig. We spoelen vooruit naar augustus 2021 en de wereld is in de ban van Corona. Thuiswerken is gewoon geworden, ook voor mij. Het is begin augustus als op de achtergrond youtube met luchtvaart video's afspelen. Het moment dat ik realiseer dat de droom ooit piloot te worden nog steeds aanwezig is. Het moment ook dat ik besluit een aantal proeflessen te boeken bij Flight Training Midden Zeeland (FTMZ). De eerste les is op 15 augustus 2021, met instructeur Herman Sterken, head of training bij de vliegschool.
We beginnen met de briefing, de walkaround. Dan is het tijd om in te stappen en kennis te maken met de cockpit van de Cessna 152. Voor de eerste keer de checklist afwerken en de motor van de Cessna 152, callsign PH-HLE, starten. We geven voorzichtig gas, het vliegtuig komt in beweging en heel onwennig sturen ik met de voeten. Voor de take-off de run-up checks en dan is het zover. Vol gas en dan voor het eerst de lucht in. Onwennig maar zo enorm mooi. De les duurt slechts een uurtje maar nog voordat ik terug op de grond ben weet ik het al. Ik ga mijn droom verwezenlijken.
Op 5 december krijg ik van instructeur Willy Rozendaal het mooiste Sinterklaas cadeautje ooit. Na een paar rondjes in het circuit moet ik full stop landing maken. Zodra we zijn geland stapt hij uit en verteld me dat het tijd is om alleen de lucht in te gaan. 5 december en ik ga solo. Geen enkele spanning maar 3 circuitjes puur genieten. In de maanden erna steeds een stapje verder maar ondertussen ook examen doen in 7 theorie vakken. Medio juni de driehoeksvlucht. Midden-Zeeland, Texel, Hoogeveen en dan terug naar Midden-Zeeland.
De laatste horde richting examen. Die staat uiteindelijk gepland voor 23 september 2022. Gespannen voor het mondelinge deel van het examen maar dat gaat uiteindelijk goed. Ook het praktijk examen verloopt goed. Een geplande vlucht naar het Duitse Munchen-Gladbach wordt na ruim een halfuur onderbroken door een uitwijk naar Rotterdam. We melden ons bij Romeo en krijg bij Oscar de vraag of een direct in. Ik kijk mijn instructeur aan en hij knikt. De rest van het examen is pittig en hard werken maar terug op de grond krijg ik te horen dat ik mijn brevet mag gaan aanvragen. Zes lange weken wachten op dat papiertje maar dan mag ik eindelijk zelfstandig gaan vliegen. Het is nu medio februari 2023 en afgelopen weekend een mooie vlucht gemaakt van Midden-Zeeland naar Texel. Geen moment spijt gehad dat ik ooit ben begonnen met de opleiding. Wel spijt dat ik niet eerder ben begonnen.
Pilot Stories