Het is alweer even geleden dat we voor ons eerste interview afreisden naar Gouda. Daar onder de rook van Rotterdam en ter hoogte van de voor vliegers bekende verplichte meldpunt Mike is SimCenter Mike gevestigd. Het is even zoeken maar uiteindelijk vinden we het pand waar Rick van der Sluis ons welkom heet. Vandaag gaan we kennis maken met de Red Bird FMX, één van de twee flight simulators die hij heeft en waar inmiddels menig (beginnend) piloot uitgebreid heeft kunnen oefenen in de full motion flight simulator.
We beginnen echter met een bak koffie en merken al direct dat Rick een gepassioneerd vlieger is. Net als zovelen onder ons heeft Rick altijd een passie gehad voor de luchtvaart en telkens als een vliegtuig over zijn oude huis in Schollevaar (Capelle aan den IJssel) vloog zei hij tegen zijn dochter “kijk daar vliegt papa”. Of zijn vrouw het uiteindelijk zat was weten we niet maar voor zijn eerstvolgende verjaardag had ze een proefpakket van 5 lessen voor hem geregeld. De eerste stap naar het behalen van zijn brevet was een feit maar toch duurt het nog eind 2011 voordat hij het definitieve besluit neemt lessen te gaan nemen. Op 2 januari 2012 meldt hij zich aan bij de Vliegclub Rotterdam (VCR) en begint hij aan de PPL opleiding.
We spoelen door naar 2019, Rick heeft inmiddels vele vlieguren achter zijn naam en besluit een andere droom van hem uit te laten komen. Het hebben van een eigen vliegtuig. Met zijn vrouw maakt hij de afspraak dat hij een toestel gaat kopen als hij in één kalenderjaar 100 haspelwagens weet te verkopen. Aan het eind van het jaar staat de teller echter op 97 en zijn vrouw is onverbiddelijk wanneer ze aangeeft dat hij volgend jaar beter zijn best moet doen. Het jaar erop lukt het en niets staat meer in de weg zijn vliegtuig aan te schaffen. De keuze valt al snel op een Cessna T206H, call sign PH-HMS of in de volksmond de Hare Majesteit. Een prachtig toestel waarmee hij, sinds januari 2020 samen met zijn maatjes vaak meerdaagse vluchten naar het buitenland maakt.
Na de koffie is het tijd om richting de flightsimulator te gaan. Het idee een flightsimulator aan te schaffen kwam in 2014 op de beurs in het Duitse Friederichtshafen. Rick zag daar de Redbird FMX staan en maakte de link naar de vliegopleidingen die in Nederland worden gegeven. Een beginnend piloot wil uiteraard zo snel mogelijk in een echt vliegtuig stappen en uren maken maar eigenlijk is zo’n vliegtuig een slecht leslokaal. Zeker in het begin van je opleiding heb je te maken met zoveel input dat je de helft van je denkvermogen al kwijt bent aan randzaken. Die randzaken spelen geen rol als je eerst een aantal lessen neemt in een simulator waar je bekend wordt gemaakt met de procedures. Rick liet het op zich inwerken en uiteindelijk was aanschaf van de Redbird FMX was in 2017 een feit. Kort daarna kwam de tweede simulator, de ALSIM AL250, gecertificeerd als single engine piston en multi engine piston.
We stappen in de Redbird en vliegen al snel over Rotterdam. Links zien we Rotterdam-The Haque airport liggen en zetten koers naar reporting point papa. Op zo’n 1000 ft vliegen we over het midden van de baan om even later maken we een bocht naar links te maken het circuit in. We weten dat we niet in een echt vliegtuig zitten maar de full motion flight simulator geeft wel echt het gevoel dat we een linkerbocht maken. Throttle gaat terug en eerste standje flaps naar beneden Aan het einde van downwind een bocht naar base en even later draaien we naar final runway 06. Alles verloopt zoals we dit ooit tijdens onze vlieglessen hebben geleerd en nu regelmatig in de praktijk brengen. Nu is het alleen nog een kwestie het vliegtuig even netjes op de centerline van de baan neerzetten. Niet echt een probleem zijn totdat… Rick heeft ons gadegeslagen en vindt dat we er te makkelijk vanaf komen. Op zijn Ipad zet hij een flinke crosswind aan. We worden even door elkaar geschut en voelen en zien dat het vliegtuig plotseling flink naar rechts geblazen, weg van de centerline. Plotseling wordt het hard werken maar uiteindelijk komt het goed. Dit smaakt naar meer. Een touch & go en nog een keer proberen.
Vrijwel elke denkbare situatie kunnen we in de flightsimulator nabootsen. Crosswind, slechte weersomstandigheden, een motorstoring. Eigenlijk alles wat een piloot ook leert tijdens zijn of haar PPL opleiding. Het grootste voordeel is misschien het oefenen van procedures. Dus het circuit in, hoogte en snelheden correct aanhouden, op de juiste momenten de flaps gebruiken etc. Je kunt het in oneindig veel varianten oefenen. Een tailwindlanding? In een normale situatie eigenlijk nooit een optie maar in de Redbird kun je ook die variant oefenen. Als een leerling piloot in het begin van zijn opleiding 2-3 sessies op de flightsimulator oefent dan heeft hij de basisprocedures snel onder de knie. Iets waar hij tijdens het echte vliegen direct profijt van heeft. En de kosten, Die zijn slechts een fractie van een les bij een vliegschool.
Vooraf wisten we niet wat we konden verwachten. Natuurlijk hadden we een paar video's van de Redbird op Internet bekeken maar als je eenmaal zelf in de simulator zit voel je je snel "thuis". Hoewel de grafische kwaliteiten zich niet kunnen meten met bijvoorbeeld FlightSimulator 2020, maakt het feit dat je in een bewegende cockpit zit veel goed. Een mooie kans als je jezelf weer even wilt opfrissen en in verschillende condities wilt oefenen. Je kunt je eigen instructeur meenemen of, als je je brevet al hebt, zelf gaan vliegen en met verschillende scenario's aan de slag gaan. Wil je een keer voor de lol vliegen dan behoort dat ook tot de mogelijkheden. Maar net als in de echte vliegwereld is het wel handig als je weet hoe een vliegtuig werkt.
Voor meer informatie kun je terecht op https://simcentermike.com/ of bel met Rick van de Sluis : +31 (0)6 83 642 100
KORTINGSCODE : PPL-MIKE
Speciaal voor onze PPL-Vlieger bezoekers geldt een 10% korting die geldig is tot 31-12-2023.